Vi har börjat förbereda en ansökan om personlig assistans för min lillebror. Vi har förstått att det inte bara handlar om att fylla i ett formulär, utan att det är avgörande hur behoven formuleras. Det gör oss osäkra, för det är svårt att avgöra vad som är tillräckligt tydligt. Vi funderar på om vi ska ta hjälp innan vi skickar in något alls. Är det bäst att ta kontakt med någon direkt i början, innan ansökan är gjord?
top of page
ToppAktier
Analyser och diskussionsforum för Aktier. ToppAktier portföljen +1150%
bottom of page
Jag väntade med att ta hjälp och det ångrar jag. Första ansökan gick inte igenom och jag insåg att jag hade beskrivit behoven för ytligt. Det var först efter att jag fick vägledning som jag förstod att varje moment – som hygien, måltider och kommunikation – måste vara tydligt kopplat till begreppet ”grundläggande behov” i LSS. Att ha rätt hjälp från start hade besparat mig mycket tid och ovisshet.
När vi skulle ansöka om personlig assistans för vår son tog vi hjälp redan från början. Vi kontaktade ett assistansbolag som visste exakt hur regelverket fungerar och hur ansökan ska läggas upp. De hjälpte oss att formulera behoven rätt enligt LSS, vilket sparade oss både tid och frustration. Utan deras hjälp hade vi säkert behövt komplettera eller överklaga – det slapp vi helt tack vare att vi agerade tidigt.